Onderwijs in beweging: samen bouwen aan kansen voor ieder kind
De Johannesschool in Amsterdam Nieuw-West gelooft dat goed onderwijs verdergaat dan de schoolmuren. Directeur Aiko Letschert ziet de school als onderdeel van een groter ecosysteem, waarin meerdere partners samenwerken rond het kind: ouders, buurtorganisaties, zorg, gemeente en maatschappelijke partners.

“We hebben allemaal dezelfde opdracht,” vertelt Aiko. “Het gaat om de ontwikkeling van kinderen, hun welzijn en de kansen die we ze samen kunnen bieden. Dat kunnen we niet alleen, daarvoor hebben we elkaar nodig.”
Binnen dit netwerk speelt Team Sportservice een belangrijke rol. Als vaste partner van het NSA-programma, gecoördineerd door Stichting Wijsneus, zorgen zij samen met de school al jaren voor een sterk naschools sportaanbod, waardoor kinderen in een veilige omgeving kunnen bewegen, ontdekken en groeien.”
Van concurrentie naar samenwerking
Dat er ooit nauwelijks samenwerking was in het gebouw FC De Kikker waar twee scholen het OKT, Buurtteam en de Impuls IKC Voorschool een dak delen, lijkt inmiddels ondenkbaar. Toen Aiko vier jaar geleden begon als directeur, was er nog weinig contact tussen de Johannesschool en buurman Erwin, directeur van de Globeschool.
Vroeger waren er gewoon twee verschillende scholen die in hetzelfde gebouw zaten.’’
De wens om samen te werken groeide uit tot een gezamenlijke aanpak. Beide scholen realiseerden zich dat ze, wanneer ze samenwerken, meer konden bereiken dan alleen. Samen werken ze aan één doel: een integrale aanpak voor de wijk, met kansen voor ieder kind.
Starten met naschoolse activiteiten
De eerste concrete stap kwam met een pilot van de gemeente, waarbij Team Sportservice aansloot om het naschoolse sportaanbod op te zetten.
“Vrij snel hadden we iets moois staan. Wij richten ons op goed onderwijs binnen schooltijd, maar sport, cultuur en beweging zijn óók belangrijk. Daarom investeren we in partnerschappen die de schooldag letterlijk verlengen,” Vertelt Aiko.
Stichting Wijsneus werkt samen met organisaties zoals Team Sportservice en Aslan, Muziekcentrum om de naschoolse activiteiten vorm te geven. Hierdoor krijgen kinderen de kans hun talenten te ontdekken en met plezier te sporten en bewegen, zonder dat dit ten koste gaat van hun onderwijstijd.
Vaste gezichten geven vertrouwen
Een duurzame samenwerking vraagt om vertrouwen en herkenbaarheid. De hechte samenwerking met Stichting Wijsneus en de vaste aanwezigheid van naschoolse sportactiviteitencoördinator Sirjit vanuit Team Sportservice maken daarin het verschil voor het naschoolse sportaanbod.
Als het om sport gaat, moeten we bij Sirjit zijn, hij kent de kinderen, de ouders en onze manier van werken. Dat maakt de samenwerking betrouwbaar en zorgt dat de kwaliteit hoog blijft.”
Stichting Wijsneus en Team Sportservice nemen organisatorisch werk uit handen, waardoor de scholen zich kunnen richten op hun kerntaak: goed onderwijs bieden.
“We hebben samen zo’n 35 activiteiten voor zo’n 500 leerlingen per week. Dat kunnen wij als schoolleiders er niet zomaar bij doen. Daarom zijn betrouwbare partners onmisbaar,’’ vult Aiko aan.
Samen sterker in de wijk
De samenwerking met de Globeschool heeft veel gebracht. Door middelen, kennis en netwerken te bundelen, kunnen organisaties binnen het FC De Kikker gebouw samen subsidieaanvragen indienen.
Natuurlijk vraagt samenwerken ook om afstemming. Twee scholen met verschillende culturen betekent soms zoeken naar balans. Maar de gezamenlijke missie weegt zwaarder dan de verschillen.
Een ecosysteem voor gelijke kansen
De droom van Aiko en zijn team is om een stevig ecosysteem te bouwen waarin onderwijs, sport, zorg en ouders samenwerken aan gelijke kansen.
“In een ideale wereld zijn we er niet alleen voor het kind, maar ook voor de ouders. We werken met buurtteams, ouder-kindteams en zorgorganisaties. Zo versterken we elkaar.”
Wat begon als een gemeentelijke pilot is uitgegroeid tot een voorbeeld van hoe samenwerking loont.
Een kijkje vanuit de gymzaal
De gezamenlijke missie van de Johannesschool en de Globeschool krijgt in de gymzaal een tastbare vorm. In het volgende en laatste verhaal neemt vakdocent Maurice ons mee in die dagelijkse praktijk: hoe sport en bewegen niet alleen lesstof zijn, maar een kans om kinderen met plezier te laten groeien.