HomeResultaten vrijwilligersonderzoek Team Sportservice

Resultaten vrijwilligersonderzoek Team Sportservice

Team Sportservice heeft dit najaar 2021 onder 376 sportverenigingen onderzoek gedaan naar hun vrijwilligersbeleid. De belangrijkste conclusies zetten we voor je op een rij!

Beleidskeuzes

Bij een ruime meerderheid (82%) van de sportverenigingen is het doen van vrijwilligerswerk niet verplicht. Bij een derde van de club waar het wel verplicht is, kunnen leden het afkopen. Verenigingen die voor het verplichten van vrijwilligerswerk kiezen zien dat liever anders, maar zij kozen voor deze oplossing omdat zij het vrijwilligersbeleid als knelpunt ervaren. Verenigingen die de mogelijkheid bieden om taken af te kopen zijn iets positiever over deze beleidskeuze.

Is vrijwilligerswerk verplicht op jouw club:

Opvallend is dat bij 30% van de verenigingen niemand verantwoordelijk is voor het vrijwilligersbeleid. Bij 57% van de verenigingen valt het thema onder een bestuurslid. Een vrijwilligerscommissie (5%) of vrijwilligerscoördinator (4%) komt opvallend weinig voor.

Inzicht

Hoe groter de club, hoe meer zij vrijwilligersbeleid als een knelpunt zien. Het zijn dan ook vooral de grote clubs die genoodzaakt zijn vrijwilligersbeleid actief aandacht te geven. Een groot deel van deze verenigingen gebruikt een vrijwilligerstool om hen hierbij te assisteren. Veel van de gebruikte tools zijn gericht op administreren of inroosteren. De gebruikers willen in de toekomst met een tool meer aandacht geven aan werving en behoud. Daarom vinden verenigingen het belangrijk dat zij in kaart hebben waar de wensen en behoeften van leden liggen. Ruim een derde van de verenigingen heeft hier echter onvoldoende zicht op. Hoe groter de vereniging, hoe moeilijker verenigingen het vinden om dit inzichtelijk te krijgen.

Vrijwilligersbeleid is een knelpunt:

Werven

Het werven van vrijwilligers is voor 53% van de verenigingen een tijdrovende taak die zij niet leuk vinden om te doen. Verenigingen waar vrijwilligerswerk niet verplicht is geven vaker aan dat werven weinig tijd kost en leuk werk is. Verenigingen die een tool gebruiken geven vaker aan dat werven van nieuwe vrijwilligers leuk is om te doen. De meest gebruikte en bekende tools onder de deelnemende verenigingen zijn Sportlink, Inzetrooster, Bardienstrooster en Taakie, een nieuwe innovatieve tool waar veel clubs inmiddels gebruik van maken. Lang niet alle gebruikers van een tool zijn hier tevreden over. Met name op het gebied van functionaliteiten is er ruimte voor verbeteringen.

Conclusie

Een positieve insteek en assistentie van een tool helpen sportverenigingen om de werving leuk en efficiënt te laten verlopen. Kies je er voor om vrijwilligerswerk te verplichten, dan is het prettig als leden hun taak kunnen afkopen, of keuze hebben in welke taak zij oppakken. Inzicht hebben in wat leden leuk vinden en goed kunnen is erg belangrijk. Hoe groter de club, hoe moeilijker dit is! Een tool kan dit inzichtelijk maken.

Stel een vraag aan onze specialisten

  • Door op Stel je vraag te klikken ga je akkoord met de voorwaarden in ons Privacy statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hubert Habers
Meer informatie?

Bel of mail Hubert Habers