
Studiedag vakleerkrachten en buurtsportcoaches in provincie Utrecht
Hoe help je elk kind, ook met uitdagend gedrag, om plezier te hebben in de gymles? En hoe zorg je dat alle kinderen plezier beleven aan bewegen? Met deze vragen ging vakleerkrachten en buurtsportcoaches aan de slag tijdens een inspirerende studiedag van Team Sportservice provincie Utrecht.
Woensdag 18 juni stond in het teken van inspiratie, verdieping en praktische handvatten voor het bewegingsonderwijs. Met een mix van inhoudelijke scholing, beleidsvisie en actieve werkvormen was het een waardevolle dag voor alle deelnemers.
Scholing ‘Gedrag (g)een probleem’
Special Heroes Nederland verzorgde een afwisselend programma. Tijdens deze interactieve sessie kregen de vakleerkrachten en buurtsportcoaches concrete inzichten en tools aangereikt om gedrag in de gymles en tijdens sport- en beweegactiviteiten beter te begrijpen en positief te beïnvloeden. De nadruk lag op het creëren van een veilige, gestructureerde en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.


Beleid en visie op bewegingsonderwijs
Na de training gingen de vakleerkrachten in gesprek over de gezamenlijke visie op het bewegingsonderwijs. Belangrijke uitgangspunten waren:
- Het kind centraal: een uitdagend aanbod op elk niveau, afgestemd op sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Meer beweegmomenten voor, tijdens en na schooltijd.
- Werken met het leerlingvolgsysteem Volg Mij & Plan Mij.
- De vakleerkracht als pedagogisch en didactisch expert, in nauwe samenwerking met school en zorgprofessionals.
Energizers voor het nieuwe schooljaar
In de middag namen de vakleerkrachten energizers op. Deze korte, speelse beweegactiviteiten zijn ter inspiratie voor het nieuwe schooljaar. Vanaf september 2025 delen de vakleerkrachten deze video’s met de scholen. Benieuwd naar de energizers van dit schooljaar? Bekijk de energizers hier.
Met inspiratie weer aan de slag
De studiedag gaf nieuwe inzichten en praktische tools om toe te passen. Naast de inhoudelijke onderdelen was er ruimte voor uitwisseling van ervaringen en ideeën. Tijdens de lunch en het afsluitende moment praatten de vakleerkrachten enthousiast na over de dag. Een vakleerkracht vatte het als volgt samen:
Het was een inspirerende en laagdrempelige dag waarin iedereen zich herkende. De praktische voorbeelden maakten het leerzaam en de open sfeer zorgde voor dat we echt samen konden sparren over een gedeelde passie: kinderen met plezier laten bewegen.”

