Ga naar de inhoud

motorische remedial teaching

Motorische Remedial Teaching (MRT) brengt de motorische vaardigheden van basisschoolkinderen in kaart en biedt (in samenwerking met lokale partners) ondersteuning aan kinderen met een achterstand in de motorische vaardigheden.

Hoe werkt MRT?

De motorische vaardigheden worden in kaart gebracht door middel van een motorische screeningstest. Vervolgens krijgen de kinderen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning MRT-lessen aangeboden. Over een periode van 10 weken werken de kinderen in kleine groepjes aan het (verder) ontwikkelen van motorische vaardigheden door laagdrempelige spelvormen. Thuis gaat het het kind aan de slag met de ouder/voogd aan de hand van beweegkaarten.

Motorische screeningtest

De MRT-docent neemt de motorische screening onder schooltijd af met de 4’sen-test. Dankzij het screenen kunnen motorische achterstanden vroegtijdig gesignaleerd worden.

De MRT-docent bespreekt de screeningsresultaten met de groepsleerkracht en biedt bij interesse passende ondersteuning aan, zoals MRT-lessen, kinderfysiotherapie of kinderoefentherapie.   

Doelgroep

Kinderen uit groep 2 en 5.

Waarom bieden wij het aan?

Samen buitenspelen op het schoolplein of in de gymzaal is van belang om als kind sociale vaardigheden op te doen en vrienden te maken. Toch bewegen kinderen steeds minder of beleven weinig plezier tijdens het bewegen. Dit kan komen door minder ontwikkelde vaardigheden, waardoor kinderen geïsoleerd raken.

Bewegen is belangrijk voor kinderen. Het helpt hen om sociale vaardigheden te ontwikkelen en vriendjes te maken, bijvoorbeeld tijdens het spelen op het schoolplein of in de gymzaal. Naast hun belevingswereld zou ik aangeven dat goed ontwikkelde motorische vaardigheden ook effect hebben op de leerprestaties in de klas, op het zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Team Sportservice vindt dat elk kind met plezier moet kunnen bewegen, op zijn of haar eigen manier. Met MRT zetten wij ons in om drempels weg te nemen en het beweegplezier te vergroten.